Ekonomi

Avrupa’nın otomobil devleri Çinli elektrikli araçlara karşı zorlu bir mücadele veriyor

Avrupalı otomobil üreticileri, Çinli elektrikli araç (EV) üreticilerinin artan rekabetiyle karşı karşıya kaldıklarından, operasyonlarını ve ürün hatlarını yeniden yapılandırmak için zamana karşı bir yarış içindeler. Sektörden yöneticiler, daha sert gümrük tarifelerinin Avrupalı otomobil devlerini daha düşük maliyetlerden yararlanan Çinli rakiplerinden korumak için yeterli olmayacağını ifade ettiler.

Avrupa Komisyonu, Çin hükümeti tarafından sağlanan sübvansiyonlara ilişkin bir soruşturma sonucunda Çin menşeli elektrikli araçlara yeni gümrük vergileri uygulamayı değerlendiriyor. Başkan Ursula von der Leyen Salı günü yaptığı açıklamada, soruşturmaya yaklaşımın ve sonuçta ortaya çıkacak vergilerin “özel” ve neden olunan zararla orantılı olacağını belirtti. Geçici tarifelere tabi olabilecek Çinli elektrikli araç üreticileri 5 Haziran’a kadar bilgilendirilecek.

Ancak yöneticiler, Brüksel’in çabalarının bile uygun maliyetli Çin elektrikli araçlarının Avrupa pazarındaki etkisini önlemeye yetmeyebileceğini savunuyor. Rhodium Group’a göre, %30 veya daha fazla maliyet avantajına sahip Çinli otomobil üreticileri, 2022’de %16 olan Avrupa elektrikli araç pazarındaki paylarını 2023’te %19’a çıkardı.

Volkswagen (ETR:VOWG_p) yönetim kurulu üyesi Thomas Schmall, Münih’teki Reuters Events Otomotiv konferansında aciliyeti vurgulayarak, “İki ya da üç yılımız var. Eğer hızlı olmazsak… (Alman sanayisinin) hayatta kalması gerçekten zor olacak” dedi. Hızın artık hayatta kalmak için boyuttan daha kritik olduğunu da sözlerine ekledi.

Stellantis (NYSE:STLA) CEO’su Carlos Tavares de bu düşünceyi yineleyerek otomobil üreticilerinin hızlı bir şekilde uyum sağlaması ve düzenleyici ve bürokratik engelleri azaltması gerektiğinin altını çizdi.

Avrupalı otomobil üreticileri bu zorluklarla başa çıkabilmek için rakiplerle ortaklıklar kurmak, tedarikçilere maliyetleri düşürmeleri için baskı yapmak ve sendikalarla tesislerin ve işlerin geleceği konusunda pazarlık yapmak gibi çeşitli stratejileri değerlendiriyor. Ancak, Renault (EPA:RENA) ve VW arasında daha düşük maliyetli elektrikli araçlar geliştirmek için yapılan görüşmelerin başarısızlıkla sonuçlanması gibi bazı çabalar şimdiden aksiliklerle karşılaştı.

Renault CEO’su Luca de Meo, Çin ve ABD ile rekabet asimetrisini kabul etti ve Paris’teki VivaTech zirvesinde rekabetçiliğin önemini vurguladı.

Sendikaların önemli bir etkiye sahip olduğu Avrupa’da işgücü maliyetleri kritik bir konu olmaya devam ediyor. Tavares, önümüzdeki zorlukların farkında olan Avrupalı sendikalarla kurulan diyaloğun kalitesinden övgüyle söz etti.

Otomobil sektöründeki iş kayıplarının yarattığı baskı, İtalya Başbakanı Giorgia Meloni gibi politikacıların kendi ülkelerinde üretimin artırılmasını savunmalarına yol açtı. Stellantis, birleşmesinden bu yana Avrupa’daki işgücünü %13 oranında azalttı ve azaltmaların önemli bir kısmı İtalya’da gerçekleşti.

Volkswagen, erken emekliliklerden elde edilecek potansiyel tasarruflarla 2026 yılına kadar maliyetleri 10 milyar € (10.8 milyar $) azaltmayı hedefliyor. Şirketin CFO’su Arno Antlitz, Alman tesislerinin daha sert rekabete hazırlanması gerektiğinin altını çizdi.

Stellantis, Tavares’in rekabetçi olduğuna inandığı 20.000 € fiyatlı küçük bir elektrikli Citroen piyasaya sürerek maliyet rekabetine yanıt veriyor. Şirket ayrıca Çinli Leapmotor (HK:9863) ile yaptığı ortaklıktan elde ettiği bilgilerden yararlanarak tedarikçilerini Çin maliyetlerine uymaya çağırıyor.

Gümrük vergileri Çinli otomobil üreticilerinin maliyet avantajını geçici olarak azaltabilirken, Alman otomobil üreticileri, Çin’in Avrupa yapımı araçlara gümrük vergileriyle misilleme yapması halinde, Mercedes-Benz (OTC:MBGAF), VW ve BMW (ETR:BMWG) gibi Çin’de önemli bir gelir payına sahip olan araçların da dahil olduğu potansiyel yansımalar konusunda uyarıyor.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu